Zakładanie firmy krok po kroku to krótki poradnik co po kolei należy robić, aby osiągnąć wymarzony sukces.
Krok pierwszy – MARZENIA. To zdecydowanie najistotniejszy z kroków ponieważ od marzeń własnie zaczyna się zakładanie firmy. Przychodzi do głowy jakiś pomysł np. stworzenie własnej marki ubrań. W głowie zaczynają się snuć plany co konkretnie produkować, odzież dla pań czy dla panów, skupić się na piżamach kurtkach, spodniach czy oferować każdą cześć garderoby. Głowę zaczyna zalewać tysiąc myśli i jeszcze więcej pytań w tej chwili najważniejsze z nich to jak to będzie, gdy już firma się pojawi czy uda się ją utrzymać oraz oczywiście jak ją założyć.
Krok drugi wybór formy prawnej. Jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka prawa handlowego, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo – akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy może spółka akcyjna. Wybór niestety prosty nie jest i ma wpływ na cały późniejszy rozwój firmy oraz sposób jej prowadzenia. Nad tym krokiem należy się szczególnie pochylić i skonsultować go ze specjalistami oraz dokładnie przeanalizować wszelkie szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych form prawnych działalności gospodarczej.
Kolejny krok dotyczy formy opodatkowania oraz kodu PKD (Polska Klasyfikacja Działalności Gospodarczej). Jest to krok szczególnie trudny dla osoby, która wcześniej nie miała do czynienia z księgowością ani z prowadzeniem działalności gospodarczej. Istnieje kilka form opodatkowania, które należy dostosować do przedsiębiorstwa. Im lepszego wyboru dokonamy, tym większa szansa na pozyskanie na przykład ulg podatkowych.
Wybór kodu PKD jest natomiast znacznie łatwiejszy i można go dokonać samodzielnie nie posiadając żadnej specjalistycznej wiedzy ponieważ to nic innego jak wybór rodzaju prowadzonej działalności.
Krok czwarty to stworzenie konkretnego biznesplanu zawierającego wszystkie podstawowe informacje dotyczące zakładanej firmy. W pierwszej części biznesplanu należy zawrzeć wprowadzenie czyli krótko opowiedzieć o swoim pomyśle, o tym jakie niesie ryzyko ale przede wszystkim dlaczego jest wyjątkowy i potrzebny. Następnie należy zrobić opis firmy zawierający szczegółowy cele krótko i długoterminowe. Dalej kolejno podajemy informacje o usłudze lub produkcie (co będziemy sprzedawać), charakterystykę inwestycji (ogólna wycena, sposoby finansowania inwestycji), analizę ryku, strategię, plan finansowy, kontrolę działalności oraz ewentualne załączniki. Szczegółowe opisy dotyczące poszczególnych części biznesplanu są dostępne w internecie na portalach poświęconych tej tematyce oraz na stronach Ministerstwa i Przedsiębiorczości i Technologii.
Piąty krok na drodze do założenia własnej firmy to rejestracja działalności. W tej chwili najlepszym wyjściem jest złożenie wniosku przez internet na stronie CEIDG ( Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Oczywiście najpierw należy się zarejestrować na stronie CEIDG – jest to możliwe tylko dla posiadaczy Profilu Zaufanego i/lub podpisu kwalifikowanego. Oczywiście rejestracji można dokonać również w placówce stacjonarnej.
Szóstym krokiem jest znalezienie biura rachunkowego – tradycyjnego lub internetowego. Tradycyjne wiąże się z dostarczaniem faktur i wszelkich innych potrzebnych dokumentów do siedziby biura, co może generować dodatkowe koszty. Natomiast internetowe zyskuje w tej chwili na popularności (głównie ze względu na to, iż jest to rozwiązanie tańsze). Wybierając tą opcję mamy dostęp do programu online, gdzie wpisujemy wszystkie niezbędne dane (np. faktury) a biuro zajmuje się resztą to jest sprawdza poprawność dokumentów.
Ostatni siódmy krok należący do najprzyjemniejszych ale też do najbardziej wymagających to reklama. Niezależnie od tego czym dana firma się zajmuje to należy ją odpowiednio wypromować. Ulotki, wizytówki, plakaty, strony www, szyldy, napisy na samochodach, wprowadzenie gadżetów firmowych oraz niebanalnego logo firmy, które stanie się znakiem rozpoznawczym to klucz do szybkiego sukcesu.