8 sposobów na budowanie relacji z klientem

Liczna część sprzedawców i właścicieli firm zajmuje się budowaniem relacji w niewłaściwy sposób. Rozdawanie wizytówek przypadkowym osobom, brak systematyczności w kontaktach z klientami, czy nastawianie się na szybką, często jednorazową sprzedaż, to jedne z najczęstszych błędów popełnianych w kontaktach biznesowych. Jeśli czujesz się winny z powodu takiego postępowania, nadszedł czas na budowę lepszych i trwalszych relacji biznesowych.

Dlaczego warto budować i rozwijać relacje?

Każdy może próbować skopiować nasz produkt, może również oferować niższą cenę, aby przyciągnąć klienta. Ale jest jedna rzecz, której konkurent nigdy nie może zrobić – skopiować relacje. Prawdziwa lojalność klienta jest kluczowym czynnikiem różnicującym w biznesie, ponieważ reprezentuje coś, co jest niezwykle osobiste.

Trwałe relacje biznesowe po prostu nie zdarzają się i nie rozwijają bez wzajemnej, spójnej pracy.

Wszyscy potrzebujemy wspólnoty, aby dzielić się radością, trudnościami i wyzwaniami w codziennej pracy i życiu. Musimy budować relacje, w których ludzie nas znają, ufają i mogą polegać na sobie wzajemnie. Stąd też nasza „sieć biznesowa” powinna być celową, wyselekcjonowaną grupą wspaniałych osób, którą wspieramy, popieramy i która może na nas liczyć. I odwrotnie, potrzebujemy relacji, aby mieć sojuszników, którzy będą wspierać nasze sprawy. Bez silnych relacji niemożliwe jest osiągnięcie sukcesu.

Jak budować trwałe relacje z klientami

A oto sposoby budowania trwałych relacji biznesowych.

1. Zbuduj osobiste więzi

Nie zaniedbuj bezpośrednich kontaktów.

Jeśli chcesz bliżej poznać ludzi, zaproś ich na kawę. Kiedy będziesz rozmawiać z nimi osobiście zapytaj ich o doświadczenia zawodowe, wyzwania, trudności, sukcesy w odniesieniu do własnej firmy, ale też o prywatne: zainteresowania, pasje, rodzinę, dzieci. Jesteśmy w końcu istotami, które lubią dzielić się ludzkimi rzeczami z ludźmi.

Bądź też gotów podzielić się swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami, pomysłami.

Wysyłanie newslettera pomaga utrzymywać kontakt z wieloma ludźmi, ale nie zastępuje poznania prawdziwej osoby!

2. Ludzie muszą się porozumiewać

Warto poświęcić trochę czasu, aby porozmawiać z klientami o tym, co się u nich dzieje, np.: z czym się zmagają, nad czym pracują, czego potrzebują.

Komunikacja jest dyscypliną, którą trzeba regularnie ćwiczyć. To tak, jak dbać o sylwetkę – dobra sylwetka wymaga systematycznych ćwiczeń.

3. Zadawaj pytania i bądź uważnym słuchaczem

Ludzie lubią mówić o sobie i o tym, co robią. Jeśli poprosisz, by powiedzieli coś o sobie, a potem dasz sobie trochę czasu, by uważnie słuchać, mogą traktować cię jak przyjaciela. Co więcej, chociaż może okazać się to dziwne, dzięki uważnemu słuchaniu, usłyszysz rzeczy, o których nie powiedzieliby innym dostawcom. Ale sam fakt, że o tym mówią, oznacza, że ​​może być to dla nich ważne.

4. Wzajemne docenianie się

Jeśli zauważysz, że ktoś otrzymał nagrodę, wyróżnienie, nawiązał jakąś ważną współpracę, odezwij się i pogratuluj mu. Możesz też wysłać kartkę z odręcznie wypisanymi gratulacjami i wyrazami uznania. Każdy chce i lubi być doceniany. Nieprawdaż?

5. Służ i pomagaj

Klienci chcą współpracować z doświadczonymi, poinformowanymi dostawcami, którzy są zdolni i chętni pomagać im w prowadzeniu działalności. Oznacza to, że musisz przestać myśleć o sobie, jako sprzedawcy i zacząć być partnerem w swojej działalności.

Przyjdź do klienta z pomysłami, z których inni potrafili skorzystać. Podziel się doświadczeniami, które pracowały na rzecz innych. Podziel się tym, jak podejmować trafne decyzje biznesowe. Jeśli natkniesz się na artykuł, ogłoszenie, blog, stronę internetową, cenny pomysł, informację, którą twój klient byłby zainteresowany, poinformuj go o tym, zajmie ci to nie więcej jak 15 sekund.

Kiedy pomagamy, wspieramy i inspirujemy innych naszymi doświadczeniami i wiedzą, budujemy fundament zaufania, który podtrzymuje relacje.

Mówi się też o tendencji, że „służenie jest nową sprzedażą”. Służ więc i pomagaj!

6. Okazuj szacunek i troskę

Musisz być pełen szacunku i troski o klienta, która wyraża się m.in. poprzez: punktualność dostaw, obsługi, kontaktów przez telefon, e-mail, spotkań bezpośrednich.

Budowanie wzajemnego szacunku jest kluczowe dla dobrych, partnerskich relacji.

7. Rekomendowanie potencjalnych klientów

Zawsze możesz zarekomendować i przekazać dane kontaktowe osób, które chciałyby skorzystać z usług twojego partnera / klienta. Działając w ten sposób pokazujesz również, że nie działasz tylko i wyłącznie jako dostawca / sprzedawca. Niech klient wie, że naprawdę troszczysz się o niego.

8. Poświęć czas na nowe kontakty

Wielu szuka sposobności spotykania się z innymi ludźmi, którzy mają wspólne pasje, cele. Eventy, konferencje, video-konferencje, szkolenia, warsztaty, ale też pikniki, imprezy plenerowe, obiekty sportowe, czy  place zabaw to doskonałe miejsca do budowania i utrzymywania zdrowych relacji. Więc zaproś innych do przyłączenia się.

Są jeszcze dwa sposoby, które pozwalają budować i pielęgnować trwałe relacje:

Załóż, że inni też chcą tworzyć relacje.

Nawet za najbardziej niedostępnym człowiekiem często kryje się samotna dusza.

Ciesz się ludźmi.

Jeśli naprawdę cieszy cię przebywanie z ludźmi, ludzie najprawdopodobniej będą chcieli być wokół ciebie.

A Ty w jaki sposób budujesz trwałe relacje ze swoimi klientami? Chętnie się dowiem. Zostaw poniżej w komentarzu swoją odpowiedź lub prześlij mi ją mailem, korzystając z formularza kontaktowego, który znajdziesz na tej stronie.

Autor bloga, serii poradników dla przedsiębiorców i sprzedawców, konsultant, ekspert sprzedaży. Założyciel firmy szkoleniowo-konsultingowej Sebby Sales Consulting, która z powodzeniem prowadzi szkolenia sprzedażowe, doradztwo i audyt sprzedaży, generując większe przychody i zyski dla klientów – małych i średnich firm.

Więcej wpisów | O mnie | Moje poradniki | Kontakt

Obserwuj mnie, tak jak lubisz:



Podobało Ci się to, co czytasz? Podziel się wpisem ze znajomymi lub pozostaw swój komentarz poniżej.
Chcesz więcej treści? Zapisz się do Newslettera i otrzymuj najnowsze wpisy wprost na swoją skrzynkę e-mail.





Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *