Jak pisać przekonujące teksty marketingowe

Autorką dzisiejszego wpisu jest Helena Rowińska – nastolatka, autorka bloga Słowogród. Zaprosiłem Helenę do współpracy, ponieważ ma niezwykły talent, pasję i zajęcie, które sama określa mianem „kwiecistego copywritingu”. Helena ma też ambitne plany na przyszłość związane z dziennikarstwem i rozwojem własnego bloga, który jest jej miejscem – „tajemniczym ogrodem pełnym słów, który stoi otworem dla wszystkich gości.” 



Jak pisać przekonujące teksty marketingowe

Zastanów się, co powiedziałby Twój produkt, kiedy w świąteczną noc dostałby dar rozmawiania z klientem. To właśnie jego autoprezentacja jest wzorem tekstu marketingowego. Ma on zawierać wszystkie niezbędne informacje o danym przedmiocie oraz skrywać cel – zachęcenie czytelnika do konkretnego zakupu, zapisu do newslettera, pobrania udostępnianego dokumentu, odwiedzenia strony internetowej czy wielu innych. Intencja tworzonego przez Ciebie artykułu jest ściśle powiązana z Twoją inicjatywą i planem. Jak więc napisać dobry, przekonujący tekst marketingowy?

Praktyczne porady

Przedstawię Ci kilka sprawdzonych rad ułatwiających komunikację pomiędzy Tobą, a odbiorcą. Nie będziesz już musiał konstruować skomplikowanych, trudnych do zrozumienia zdań, które na samym początku znudzą potencjalnego klienta. Mam nadzieję, że skupisz się na przystępności oraz wygodzie w odbiorze stworzonego tekstu.

1. Mów jak klient i myśl jak on

Określ grupę docelową, do której chcesz trafić. Najczęściej będzie to szerokie grono ludzi, którzy nie wiedzą bądź wiedzą niewiele o produkowanej przez Ciebie rzeczy. Dodatkowo zyskasz w ich oczach zwracając się do nich, jak do konkretnej grupy, np.: – Drogie Mamy, Kobiety, Żony, Specjalistki, Freelancerki. Unikaj zwrotów ogólnych: – Drodzy Klienci, Szanowni Państwo.

Weź pod uwagę, że nie są to specjaliści, w związku z czym buduj najprostsze zdania unikając eksperckich pojęć. Ogranicz też szablonowe zwroty „jedyny taki…”, „zachwyci Cię pod każdym względem…”, „firma funkcjonuje na rynku…” i wiele innych, ponieważ nie wnoszą one do tekstu konkretnej treści, a jedynie sprawiają, że staje się on ciężki do przeczytania.

2. Postaw na wstęp

Początek tekstu marketingowego jest jedną z najważniejszych jego części. To właśnie po przeczytaniu tego fragmentu odbiorca zadecyduje, czy zechce prześledzić ofertę, nad której tworzeniem się tak trudziłeś do końca, czy nagle przypomni sobie o milionie innych czynności do zrobienia. Zaskocz czytelnika, skłoń go do pozostania i zaciekawienia się oferowanymi przez Ciebie usługami.

3. Opowiedz historię

Tworzenie artykułów marketingowych nie musi być wklejaniem suchych słów użytych jedynie, by go wydłużyć. Opowiadanie historii stanie się ciekawą oraz wyjątkową wersją takiego tekstu.

Możesz się przedstawić, opowiedzieć w jakich okolicznościach wpadłeś na pomysł stworzenia promowanego przedmiotu lub wcielić się w rolę produktu i przekazać historię z jego perspektywy, np.

Była to trzecia sobota października 2002. Zmęczeni ludzie wracali z pracy do domów podczas ogromnej ulewy zyskującej z czasem tytuł „największego deszczu miasta”, a ja stałam się inspiracją dla firmy Blue. Zresztą pojawiłam się w głowach nie tylko moich twórców, ale wszystkich, których głośne narzekania na pogodę można było usłyszeć nawet w uśpionym radiu.

Mój cel został jasno sprecyzowany — miałam chronić przed deszczem i nadmierną wilgocią. Podczas projektu zyskałam wyjątkową sylwetkę, a po wykonaniu stałam się namacalnym produktem. Teraz się cieszę, jestem Parasolką. Najprawdziwszą przyjaciółką każdego, kto ceni sobie praktyczne rozwiązania – w końcu zmieszczę się do torebki, a pomimo mojej wielkości ochronię wszystkich przed deszczem, jak i silnym wiatrem…

4. Skróć formę

Zapewne znana jest Ci sytuacja, kiedy widzisz nadmiar sformułowanego tekstu i od razu odbiera Ci on chęć do dalszego czytania. Nie obciążaj zatem swoich adresatów obszerną formą, a skróć ją jak tylko możesz. Zamień długie wyrazy na krótsze odpowiedniki oraz wyrzuć niepotrzebne części zdań. Sprawi to, że czytelnik prześledzi Twoją ofertę, a jeśli będzie ona poprawnie napisana – pokusi się nawet do konkretnego zakupu.

Pisanie tekstów marketingowych nie jest prostym zadaniem, którego finalny efekt widać już od pierwszego zdania. Po skończeniu udostępnij swoją pracę pierwszej napotkanej osobie – z pewnością wskaże Ci ona fragmenty, których nie rozumie, co ułatwi Ci ewentualny proces korekty. Pamiętaj nad zachowaniem zdrowego balansu i przed każdym tworzonym projektem ustal cele dzieła, do których chcesz dążyć. Po skończeniu pisania sprawdź w jak dużym stopniu są one zgodne z artykułem.

Czy we wszystkich z poniższych podpunktów postawiłbyś swojej pracy 100 procent?

Dobry tekst marketingowy powinien być:

  • Angażujący: skupia się na korzyściach czytelnika oraz skłania go do wybrania właśnie Ciebie.
  • Jasny: czytelny i łatwy do zrozumienia.
  • Zwięzły: zawarty w minimalnej liczbie słów.
  • Oryginalny: ciekawy, energiczny, pełny pasji.

Życzę Ci przypływu weny oraz wielu owocnych pomysłów. Wyróżnij się z tłumu i dodaj charakteru promowanym przez Ciebie produktom.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *